top of page
  • Forfatterens bildeSekretær.no

Øk tilstedeværelsen på nett med en virtuell assistent


Er det virkelig nødvendig med tilstedeværelse på nett? Tenk over følgende: Før markedsførte bedrifter seg gjennom radioreklamer, plakater på idrettsarenaer, annonser i aviser, osv. Nå har alt dette i stor grad blitt flyttet over til internett og det digitale universet. Uansett hvilke tjenester eller varer folk leter etter, begynner det med et søk på nettet.


Men hvordan kan du klare å ha en god tilstedeværelse på nett når du må bruke tiden på alt annet som kreves for å holde hjulene i gang? Les denne artikkelen, og finn ut om en virtuell assistent kan være løsningen!


Hvorfor bør du øke tilstedeværelsen på nett?


Det enkle svaret på det er fordi økt tilstedeværelse på nett lønner seg. Ved å markedsføre bedriften din på nett har du en unik mulighet til å nå riktig kundegruppe til rett tid. Det kan igjen føre til økt bunnlinje.


Når du legger ut ting på nett, er det lettere for kunder å finne deg og kommunisere med deg. Det handler om å være der de er – på nettet. Og ja, det gjelder også hvis du driver en fysisk butikk.


Denne måten å markedsføre seg på har blitt mer og mer vanlig, og den har også vist seg å være mer lønnsom. Men det betyr ikke det at du automatisk har kunnskapen eller tiden du trenger til dette, spesielt ikke hvis du har en liten bedrift. Da kan det hende at det er på tide å leie inn en ekstra ressurs!


Har du vurdert om det kan lønne seg med en virtuell assistent? Som navnet tilsier, jobber en slik assistent virtuelt og kan hjelpe deg med en rekke ulike oppgaver som administrative oppgaver, webutvikling og digital markedsføring, for å nevne noe. Det betyr at du kan konsentrere deg om det du er best på, samtidig som assistenten hjelper deg med andre viktige ting, som for eksempel å gjøre deg mer synlig for kundene dine!


Hva innebærer tilstedeværelse på nett?

Å være på nett handler om å bli funnet i mengden. Det handler ikke bare om å ha en nettside eller å poste noen reklamer, det handler også om å være aktiv på de plattformene kundene dine bruker, som for eksempel:

  • Facebook

  • Twitter

  • LinkedIn

  • Instagram

  • TikTok

  • Snapchat


Når du er aktiv på noen av disse plattformene, kan du lettere trekke kunder til både nettsiden og butikken din. Men tørk bort svetteperlene og len deg tilbake i kontorstolen, du kan nemlig overlate alt dette til den erfarne virtuelle assistenten!


Og mens du venter, hvorfor ikke ta en kjapp titt på konkurrentene dine og se om de er synlige på nett? La assistenten finne ut hva de gjør for å være synlige – kanskje det kan gi deg noen gode ideer om hva som fungerer i deres bransje. Finner du ikke noe særlig informasjon om konkurrentene? Gratulerer, da har du et fortrinn i konkurransen!


Synlighet gjennom et nettsted


En god tilstedeværelse på nett kan resultere i en større kundebase og et nærere forhold til de kundene bedriften allerede har. De fleste bedrifter bør derfor som et minstekrav ha en egen nettside. Hvis potensielle kunder ikke finner bedriften på nettet, blir de skeptiske og lurer på om den i det hele tatt eksisterer.


Kunder er mer bevisste enn noen gang, og med et kjapt nettsøk får de mye nyttig informasjon. La oss si at en kunde søker etter et produkt eller tjeneste som du tilbyr. En søkemotor viser forskjellige forslag basert på søket, for eksempel lokale bedrifter, nettbutikker eller annet. Men spørsmålet er om de finner bedriften din når de søker, eller ligger den langt nede på listen? For at nettsiden din skal bli funnet i jungelen av nettsteder, må den være søkemotoroptimalisert.


En virtuell assistent kan hjelpe deg med å få nettstedet ditt ut til flere, og samtidig tilby strategiske tiltak og løpende støtte for at den skal fortsette å bli bedre. Det er nemlig ikke nok at nettsiden din ser bra ut, den må også være brukervennlig og oppdatert. Ikke vær redd for å be om hjelp fra noen som har erfaring med dette, det vil lønne seg over tid!


En virtuell assistent kan for eksempel hjelpe med:

  • Utforming av nettsiden

  • Synliggjøring (SEO)

  • Brukervennlighet

  • Regelmessige oppdateringer

Visste du at: Nettreklame eller egne innlegg gir økt synlighet i kampanjeperioden, mens SEO handler om synlighet på lengere sikt.


Synlighet gjennom sosiale medier


For å lykkes med sosiale medier trenger du noen som kan hjelpe med annonsering på forskjellig plattformer i tillegg til å drifte og vedlikeholde de sosiale profilene. Bruker du en virtuell assistent er det ikke bare tidsbesparende, det kan også forenkle hverdagen din.


Sosiale medier er et svært effektivt verktøy for å bli mer synlig og nå ut til nye kunder. Ifølge en undersøkelse utført av IPSOS, bruker ni av ti av oss sosiale medier ukentlig eller oftere. Når du er synlig på sosiale medier, bidrar du til at nåværende og potensielle kunder får tillit til bedriften. Gjør du det riktig, kan det bety økt omsetning!


Men også dette krever en viss kunnskap. Det skal mer til enn at du poster et bilde eller innlegg om hva du spiser til lunsj i ny og ne. Du må være aktiv, og innholdet du legger ut, må fange interesse. Du bør også ha en god dialog med kundene dine. Det innebærer at noen i bedriften må være tilgjengelige og svare på eventuelle henvendelser som dukker opp. En virtuell assistent kan for eksempel svare på spørsmål fra kunder, planlegge, lage og publisere innlegg på sosiale medier, og spore kundenes atferd og preferanser.


Har du en dialog med kundene dine i sosiale medier, vil det gjøre bedriften mer attraktiv og troverdig for nye kunder. Vi vil faktisk dra det så langt som å si at sosiale medier nesten er uunnværlig hvis du ønsker gode kunderelasjoner.

Når du bruker sosiale medier, er det også lurt å legge ut koblinger til bedriftens nettsted. Dermed kan du øke trafikken på nettstedet.


Men hvilke plattformer skal du velge, og hva skal du legge ut til enhver tid?


For å finne svaret på det, kan du se for deg kundegruppen din. Er flesteparten av kundene dine unge, eldre, eller en god blanding? Hva er det som interesserer denne gruppen? Foretrekker de bilder eller tekst? Hvordan bør teksten eller bildene være? Snakker de bransjestammespråket, eller bør du forklare ting på en enklere måte?


Målet er å være synlig der publikummet ditt er og fange interessen.


Føler du at du har kontroll på alt dette? I så fall har du gjort en god jobb! Føler du at det fortsatt er mye å ta tak i? Prøv en virtuell assistent da vel, de kan ansettes på timebasis eller på prosjektbasis, og de tar betalt i henhold til antall timer de jobber. Ingen langtidskontrakter kreves.


Du er velkommen til å kontakte sekretær.no hvis du ønsker mer informasjon om virtuelle assistenter!



13 visninger0 kommentarer
Logo til Sekretær.no - Virtuell assistent
bottom of page